torsdag 24 september 2015

Mosedröfsa eller morotspannkakor från Västergötland



Jag kände faktiskt inte till den här maträtten, som jag hittade i en loppisbok, men den kan man lätt göra om man bara har morötter och potatis hemma. Det som jag inte vågade mig på var att göra en stor pannkaka à la Berner Rösti på kokt potatis, för det brukar aldrig gå väl vid vändningen. Så jag stekte små plättar i plättlagg.

Lika viktdelar morötter och potatis. Kokas var för sig. Mosas grovt tillsammans och kryddas. Egentligen ska man steka fläsk först i pannan och sedan morotspannkakan (utan ägg) i stekfettet. Men nu stekte jag bacontärningar för sig och höll dem varma i ugnen. Sedan stekte jag plättar i flott (kan köpas, i alla fall här, men man får ju en del över när man steker bacon också) på låg värme. De ska få  en fin stekyta under innan man vänder. Och sen kan man hålla plättarna varma i ugnen tillsammans med fläsket. Ska serveras med lingonsylt, men jag tyckte att de inlagda senapsfröna var rätt kul till också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar