onsdag 5 mars 2014

Crepes HKH Prins Bertil



Prins Bertil ringde en dag till Tore Wretman för att diskutera kvällens beställning och kom så småningom fram till att det skulle smaka bra med en ostgratinerad crepe fylld med dillhollandaise och räkor. Och varför inte? Så det blev också vår kvällsmat igår.

Jag gjorde en crepesmet på
1,2 dl mjöl
1,4 dl mjölk
1 krm salt
4 ägg
och lät den stå 20 minuter och svälla innan jag gräddade 6 tunna crepes.

Hollandaisesås har jag absolut för mig att den enligt kockarnas kokbok innehåller en reduktion, men då denna kokbok har följt med kocklärlingen på semestern (duktigt!), så fick jag kolla upp en massa andra recept istället, och de innehåller ingen reduktion. Jaha. Det blev till slut Vår kokboks recept.

150 g skirat smör
3 äggulor
3 msk torrt vitt vin
1/2 - 1 msk pressad citron
1 krm salt
vitpeppar

Smält smöret, låt det svalna litet, häll gärna över det i en liten kanna utan att ta med bottensatsen (dvs skira det), så blir det lättare sen. Vispa ihop äggulor och vin i en bunke över en kastrull med kokande vatten. Bunken ska  inte nudda vattnet för då blir det lätt äggröra. När det tjocknar tar man bort bunken från värmen, så ingenting kan hända. Häll i smöret i en tunn stråle och vispa hela tiden. Smaksätt med citron, salt och peppar.

Blanda med dill. Dela upp hollandaisesåsen på pannkakorna (fast det ska inte vara några stabbiga svenska pannkakor, påpekar Tore Wretman, utan crepes, men vad heter crepes i bestämd form på svenska) och strö över räkor. Rulla ihop, strö över ost och gratinera dem i en ugnsfast form i ugn. Jag satte först ugnen på 225° och när formens innehåll hade blivit varmt satte jag på grillen tills osten fick litet färg.


Till prinsens crepes passade prinsens vin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar