måndag 31 mars 2014

Rödbetspagod med böncreme och grön sås


Här har jag låtit mig inspireras av Sarah Wieners recept. Om jag hade haft tillgång till Frankfurter-grön-sås-örter, hade jag kanske följt det helt och hållet, men det är långt till Frankfurt och jag hade ingen lust att köpa / plocka en bunt av exakt rätt sorts örter (ca 7 stycken, vad jag minns).


Det ser visst litet kladdigt ut på fotot, men på riktigt såg det nästan lika tjusigt ut som i tidningen. Koka rödbetor, skala och skiva dem. Mixa en burk vita bönor (eller blötlägg och koka dem enligt konstens alla regler) med vitlök, timjan, 1 msk mjölk och 50 g kallt smör. Smaka av med salt och peppar.

Rör ut pesto med färskost à la Philadelphia och litet grädde för konsistensen. Eller mixa diverse örter med litet olja och gräddfil.

Förbered färska örter. Jag samlade allihop i trädgården. Tyvärr syns nog inte de lila ätbara blommorna bakom pagoden. Hacka en del och låt en del vara som dekoration.

Bred ut örtcremen i en djup tallrik och strö örter över den. Bred böncreme på rödbetsskivorna och bygg ett torn av varje rödbeta. Om man har litet mindre bråttom kan man ju satsa på att undvika att böncremen ser så oproffsig ut. Men i själva verket såg det inte så illa ut.



1 kommentar: