måndag 31 mars 2014

Mamma Scan i Paris - Falukorv I


I alla fall tror jag att det här är gamla Scanrecept, som jag har haft åtskilliga år i mina gömmor. Jag minns t o m att det i textdelen stod något om att kockarna i Paris himlade med ögonen och såg ut att tänka "För nordmännens knaseri rädda oss gode Gud". Men nu har jag bara recepten kvar. Det handlar alltså om falukorv. Då falukorv trots allt egentligen är samma som tysk Fleischwurst (det var, som historien, förtäljer tyska hantverkare som gjorde korv på oxarna, vars hud behövdes i bergverken) har jag inga problem att komma över högklassig falukorv. Ärligt talat vet jag inte vad för maträtter man gör av korven här, men säljs det gör den.

Falukorv med senap och champinjoner


Tänk att maträtten såg helt annorlunda ut på Scans bild! De måste ha pillat bort svamparna och färgat såsen för fotografiet. I o f s kanske jag skulle ha haft vita champinjoner och inte bruna för optikens skull.

Enligt receptmakarna för 2 personer, men jag tycker nog att såsen räcker för 3.

1/2 ring falukorv, skivad
200 g champinjoner
2 msk vitt vin
1 msk stark osötad senap
2,5 dl grädde
hackad persilja

Sätt på ugnen på 100°. Stek korven guldgul i stekpanna, lägg över den på ett ugnsfast fat och håll den varm under aluminiumfolie.

Strimla svampen och stek den lätt i smör och tillsätt vin och senap. Fräs på tills vätskan har avdunstat nästan helt och häll på grädden. Låt den koka in tills den blir tjock (om man fuskar och reder den istället för att reducera, räcker såsen även till 4, tror jag, men smaken påverkas förstås). Smaka av med mera senap, salt och peppar. Servera med korvskivorna och lämpliga tillbehör och strö över persilja.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar