lördag 22 mars 2014

Varma mackor med isterband och dragoncrème


Rätt så länge har jag haft det här receptet i tankarna, fast jag inte har varit medveten om att det kommer från en tjusig restaurang. Men faktiskt var makens spontana kommentar: Det här borde man servera på en svensk restaurang! (Vi brukar nämligen diskutera bristen på svenska restauranger utomlands.) Och visst är det här en väldigt bra isterbandsrätt.


Jag har anpassat receptet något (minskat ner mängden isterband t ex) och dessutom skulle jag rekommendera en anpassning av tillagningen av såsen. Det gick ju bra, men det var ett riskfyllt jobb!

För 3 - 4 personer:

Förbered dragoncrèmen. Det här är nästan en béarnaisesås, faktiskt.

Repa bladen av några kvistar dragon och förväll dem i mycket litet lätt saltat vatten ca 1 minut och sila. Ta vara på kokvattnet. Mixa bladen med 2 tsk smör till en slät puré. Det är i o f sig inte helt lätt att mixa en sådan liten mängd. Jag satte på köksmaskinen och släppte ner bladen och smöret medan den var igång. Det var väl okej, men direkt finfördelade blev inte bladen.

Smält 50 g smör och låt det svalna litet, tillsätt 1/2 dl crème fraiche och 3 äggulor och så småningom litet av det avsvalnade kokvattnet. Vispa oavbrutet på låg värme till en tjock kräm. Det kanske är bäst i vattenbad. Jag gjorde det direkt på plattan, men det var nära ögat att det blev äggröra.

Ta krämen från värmen och blanda med örtpurén och smaka av med salt och peppar. Ställ undan så länge. Den blir tjockare när smöret svalnar. Att ställa den i kylskåp är inte helt optimalt för då blir den väldigt tjock.

Smörstek 1 - 2 skivor ciabatta per person, beroende på storlek och aptit. Dra därefter skinnet av 2 isterband och smula dem. Stek dem knapriga i smör. Smaka av med salt och peppar. 

Lägg sallad på de smörstekta bröden. Skeda över isterbandssmulet och därefter såsen.

Kan rekommenderas!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar