onsdag 26 mars 2014

Våffeldagen med ängssyresoppa



Ängssyra får man ju inte koka, för då blir den brun och ful (jo, i en del recept står det att den kokas, men då får man leva med konsekvenserna). Det här receptet är rätt så bra och enkelt:

Koka upp 7, 5 l buljong. Lägg i ett par nävar ärter (frysta) och koka kanske 5 minuter. Häll i 2 dl grädde och koka upp. Under tiden mixar man 100 g ängssyra (med den grova bladnerven bortskuren), 100 g mjukt smör och till sist 1 äggula. Ta kastrullen från värmen. Sätt stavmixern i kastrullen och börja mixa. Tillsätt ängssyresmöret allt eftersom. Tyvärr skar min stavmixer ihop under arbetet, så ärterna förblev hela. Vet inte hur många elektriska vispar och stavmixrar jag har förbrukat. De går ständigt sönder. Min kära köksmaskin från Braun har jag dock haft i 25 år. Still going strong, förutom att det var någon plastgrej som behövdes ersättas och att ett mindre viktigt tillbehör har gått sönder. När det gäller våffeljärn, som förstås inte används så ofta, är jag sedan förra året inne på mitt andra.


Till "huvudrätt" blev det frasvåfflor med gräddfil, gräslök och sardeller / korvskiva.

Frasvåfflorna på jäst:
100 g smör smälts och får svalna
4 dl mjölk ljummas
10 g jäst löses upp i hälften av mjölken
3 dl mjöl vispas i och därefter tillsätts resten av mjölken
Får jäsa en halvtimme innan det avsvalnade smöret tillsätts. 
Grädda våfflorna.

Till efterrätt blev det kakvåfflor, som jag hade gräddat i förväg. Det här är ett jättebra recept, för våfflorna håller sig möra när de har kallnat. Tyvärr finns det inte med i den nya upplagan av Vår Kokbok.

Kakvåfflor:
3 ägg
1 dl socker
1,5 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
vaniljsocker / citronskal
150 g smält, något avsvalnat smör

Smält smöret. Vispa ägg och socker. Blanda mjöl, bakpulver och aromatiseringen och rör ned i smeten. Tillsätt smöret. Grädda våfflorna.



Restvinet, som jag började brygga häromdagen, har jag nu silat av. Eftersom jag hade tillsatt vatten på en höft, visade det sig att det var för stor mängd för 10-litersdunken. (För ca 11 l redan "använda" frukter, kvittena t o m återanvända - gelé plus mos tillsatte jag 2 kg socker i lag). Så jag kokade saft på det som inte fick plats. Den blev kanske inte så där väldigt stark i smaken, så jag hoppas att vinet inte blir för mesigt. Jag har ju gjort så här förr, men nu var det som sagt litet väl utspätt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar