lördag 28 december 2013

Glace au four


Kockarnas kokbok är tyvärr inte alltid så jättebra. Receptet på Omelette Surprise eller Glace au four fungerade inte så väldigt bra, men idén kan man utveckla.


Ovan ser man byggstenarna för två portioner för vardera två personer. De är gjorda på en inte särskilt god rulltårtsbotten på 4 ägg. Det skulle vara smartare att göra en byggsats per portion, d v s två rundlar och 1 sidodel, men då hade satsen inte räckt. 
Sedan dränker / droppar man över likör (maraschino föreslogs, men jag tog apelsinlikör) och lägger en rundel som botten och en sidodel runt om. Från och med nu måste man jobba snabbt. Sätt på ugnen och ha smeten färdig. Här rörde det sig om en sufflésmet, men jag skulle nog föreslå en fast marängsmet. Lägg glasskulor och inlagd frukt (ännu hellre djupfrysta bär, tror jag nog) i formen, sätt på locket, bred smeten runt omkring och ovanpå och gratinera snabbt. Tror det var 10 minuter i 200 grader, men då jag inte hade djupfrysta utan inlagda bär, började glassen smälta.


Så här såg det ut. Men som sagt, det här är något som man definitivt kan förbättra. Idén tycker jag ändå var häftig. Roligare än 70-talets glassblocksvariant (ja, och så finns det ju ingen glass i block häromkring). 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar