måndag 2 december 2013

Kåldolmar med kastanjer och vaktlar med plommon


I Sverige är det så förskräckligt viktigt att påpeka att kåldolmarna uppfanns i Turkiet och infördes av Karl XII, fast kåldolmar på olika sätt är en maträtt som finns i mig veterligen alla kulturer. De här kåldolmarna kommer från Alsace på gränsen till Tyskland. De heter på franska petits choux. Just den här varianten passar till vilt och här tänkte jag att vaktlar borde kunna räknas till den kategorin om man gärna vill det.


Jag köpte ett nät med kastanjer och rostade dem själv i ugnen ca 20 minuter tills kryssen jag skurit i toppen sprack upp så här. Sen skalade jag dem, först tog jag bort det yttre skalet och sedan det inre så gott det gick. Det var rätt mycket jobb faktiskt. Man kan även köpa färdigkokta skalade kastanjer.

Medan kastanjerna rostas i ugnen kokas 10 - 12 stora blad från ett savoykålhuvud några minuter tills de blir någorlunda mjuka. Sedan läggs de i iskallt vatten för att konservera färgen. Därefter får de droppa av och så jämnar man till mittstjälken med en vass liten kniv så den inte är så tjock. När kastanjerna är förberedda kan man börja med själva fyllningen. Finhacka 300 g lök och fräs den i 50 g smör. Tillsätt de grovt hackade kastanjerna och 200 ml buljong och låt koka lätt 20 - 25 minuter. Pressa till kastanjerna så det blir en gröt i pannan / kastrullen. Tillsätt 3 äggulor, som blivit uppvispade med  3 msk grädde och låt gröten tjockna till på svag värme utan att koka. Smaka av med salt och peppar. Klicka ut kastanjefyllningen på kålbladen, se nedan.


Rulla ihop dem och lägg dem i en ugnsfastform. Häll över ett glas vitt vin och stek i ugn ca 30 minuter i 180  - 200 grader.


Så hade vi två vaktlar kvar i frysen. Jag fyllde dem med två saltade och pepprade katrinplommon var och saltade och pepprade även ovansidan, stekte vaktlarna runt om, virade om ett par baconskivor och lät dem bli färdiga ca 20 minuter i 180 - 200 grader. Sen gjorde jag en sås på skyn i stekpannan, fräste finhackad lök, hällde i litet vitt vin och lät det koka in, tillsatte kycklingbuljong och redde av.

Det är för all del en kul grej med vaktlar, men det är nästan inget kött på och smaken är inte heller bättre än kyckling. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar