torsdag 5 december 2013

Julköttbullar och mozartkulor


Jag fick för mig att vara kreativ och uppfinna en osötad sorts mozartkulor. De är ju bruna inuti (nougat), har en grön kant (pistasch) och är vita runt om (marsipan). Och så bruna ytterst (choklad). Med undantag för det yttersta bruna lagret hade jag min teori färdig. Inuti köttbulle, runt om ett förvällt grönt blad (skulle vara spenat, men det blev sallad) och så ett lager kroppkakemassa ytterst. Fast det var ju lika bra att kombinera med stekning av årets julköttbullar. Tur att man har frys!


Julköttbullar:
1 kg köttfärs
3 dl vatten 
1,5 dl ströbröd plus 2 msk potatismjöl
2 finhackade stekta lökar
2 ägg
2 tsk fyra kryddor (2 delar vitpeppar, 2 delar muskot, 1 del kryddpeppar och 1 del nejlika)
2 tsk salt
1 krm ingefära
1 msk ansjovisspad

Görs på välbekant sätt och så steks de (hälften åt gången blir bäst) i 250 grader på en plåt i ugnen. 
Först 9 minuter längst ner. Ta ut dem och vänd dem. Sedan 5 minuter i mitten. Skaka om plåten så de trillar runt. Till sist 5 minuter eller mer (om det är hela satsen på plåten) näst högst upp.




För mozartkulorna gjorde jag två varianter, en med ostekta köttbullar i mitten och en med stekta. Tror nog att de ostekta blir bäst. Köttbullarna är som sagt inrullade i ett lämpligt grönt blad. Kroppkakor eller potatisknödlar finns det många recept på. Jag var så bekväm och köpte ett paket färdig potatisknödelmassa. Sen fick saltvattnet koka upp och potatisbullarna sjuda 25 minuter. Till detta serverade jag gårdagens grönsakssås som kocklärlingen serverade till ossobucon.

Helt okej knödlar, men om det verkligen blev mozartkulor är väl tveksamt. Tror det skulle vara bättre med mjöligare knödeldeg. Det här smakade mest potatis.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar