tisdag 10 december 2013

Västerbottenpaj



Nu när jag för en gångs skull hade tillgång till västerbottenost här i förskingringen bestämde jag mig för att göra den numera så berömda västerbottenpajen, vilken inte överhuvudtaget var på tapeten när jag flyttade från Sverige och inte finns i mina gamla kokböcker.

Vid närmare studium av recept på västerbottenpaj visade det sig att receptet inte skiljer sig särskilt mycket från mitt vanliga quiche- och pajrecept. Det från Ica består av en ungefär likadan mördeg, fast med litet grahamsmjöl och ett ägg och en fyllning på 6 ägg och motsvarande mängd mjölk, grädde och ost, vilket innebär enkel sats deg och dubbel sats fyllning. 

Jag tog således till mitt vanliga standardiserade recept, använde mig av 2/3 grädde i smeten och tog västerbottenost istället för emmentaler. 

Första tuggan smakar annorlunda, det gör den, och konsistensen blir lenare, för osten smälter på ett annat sätt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar