fredag 13 december 2013

Polkagrisgodis

Plötsligt hade jag två påsar polkagrisar i mina ägor, som jag inte visste vad jag skulle använda till, så jag tittade på internet. I första försöket gjorde jag en rulltårtebotten med polkagrisar, som var tänkt för glace au four, men den blev inte särskilt lyckad. Nu ligger den i frysen ifall jag kommer på något man kan göra med kaksmulor. Sen såg jag ett tips på Made by Mary, en av de många svenska sötsaksbloggarna, och en som dessutom har vunnit i en matbloggstävling i kategorin Bak- och dessertblogg, samt i "folkets val". (Många av folkets kandidater var rätt så "söta", vilket kan vara sociologiskt intressant att notera). Det är ju också en väldigt dekorativ blogg med läckra recept.


Man tar alltså marschmallows i lagom storlek (den sorten jag fick tag på var litet för stor, så jag klippte av alla skumbitarna på mitten) och doppar dem i smält blockchoklad (här mjölkchoklad) och rullar dem i polkagriskross. Det är lättast att ta 2 (!) plastpåsar, lägga i polkagrisarna och slå på påsen med köttbulten mot en skärbräda. Med 1 plastpåse dammar det ut genom påsen, som blir rätt illa åtgången av de vassa polkagriskanterna.

Lätt som en plätt även för något större barn, skulle jag vilja påstå, så länge som någon annan krossar polkagrisarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar