måndag 2 december 2013

Kastanjpuré till efterrätt

Efter att kåldolmarna med kastanjer var lagade blev det några skalade kastanjer kvar, ca 150 g.


I en italiensk kokbok hittade jag ett recept på kastanjpuré, där det behövdes 600 g oskalade kastanjer för 6 personer. Jag minskade ner receptet så det skulle fungera med 150 g och det räckte fullkomligt för 3 - 4 personer. 

Koka kastanjerna i 45 minuter i litet mjölk och med litet äkta vaniljsocker eller en bit vaniljstång. Det skulle vara ca 1,5 dl mjölk som skulle koka in, men det räckte inte alls, utan jag fick späda på ibland. Purera kastanjerna och tillsätt ett par matskedar florsocker och drygt en matsked kakao, samt en skvätt rom. Det ser dekorativt ut om man pressar kastanjpurén genom potatispressen. Sen serverar man med en skvätt grädde. Här dekorerade jag också med valnötter. Det skulle ha varit ännu finare om de hade varit glaserade, men det var så dags då.


På italienska heter rätten Monte Bianco. Helt okej, men jag tror inte att det blir så många fler kastanjerätter för min del. Det är förstås en smaksak.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar