tisdag 17 december 2013

Vörtbröd


Det kan väl inte vara möjligt att jag aldrig har lagt upp mitt recept på vörtbröd på bloggen?! I alla fall kan jag inte hitta det. För det mesta utgår jag från Vår Kokboks recept, fast jag ändrar på det så det passar mig. (Förra året bakade jag surdegsbröd med vört och det blev också bra.) I år bakade jag 3 formbröd i stället för 4 direkt på plåten och så hade jag i ister istället för smör. Det blev väldigt gott. Naturligtvis har jag redan provsmakat.

100 g fett
5 dl malzbier (alkoholfri dryck med mycket malt)
5 dl mörkt bockbier (öl med extra mycket smak och alkohol)
60 g jäst
1 msk salt
1 dl sirap
1 tsk nejlikor
2 msk pomeranspulver (jaha, jag har minsann kvar en del sedan innan de slutade sälja pulvret), eller 2 kokta pomeransskal som man hackar, fast bara det gula 
3 dl russin
3 l rågsikt

Bakas på vanligt sätt. Får jäsa 1 timme i bunken, därefter utbakade en halvtimme till och gräddas minst 40 minuter i 200 grader.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar