söndag 29 december 2013

Kammussla, havsaborre i syrlig sås och pepparkakssmulpaj


Stekt kammussla med stekta bacontärningar på salladsbädd


Recept rätt överflödigt.


Fisk i crème-fraichesås med tryffelmos och spenat


Det här är ett av mina favoritrecept för fisk:

500 g fisk (idag havsaborre)
1 msk smör
1 msk mjöl
2 dl crème fraiche
2 dl vatten eller vitt vin
1 pressad vitlöksklyfta
hackad persilja
1 tsk salt
1/2 tsk vitpeppar

Droppa citronsaft (lime blev det) över fisken. Fräs smör och mjöl i en låg vid kastrull och späd med vatten / vin och crème fraiche. Låt koka upp och koka 5 minuter. Smaksätt med vitlök, salt och peppar. Kort före serveringen läggs fiskfiléerna i och får sjuda kanske 5 minuter. Strö över persilja. 

Servera med potatismos, smaksatt med tryffelolja, och hel spenat.

Pepparkakssmulpaj


Receptet hittade jag i en tysk mattidning, men jag har bara lånat smulorna. Fyllningen med mango och hallon hoppade jag över, då jag hade krusbär och smultron i frysen, som jag förberedde på vanligt sätt med 1 dl socker och 1 msk potatismjöl.

100 g pepparkakor (d v s i det här fallet tyska spekulatius, men det går väl lika bra med svenska pepparkakor)
150 g kallt smör, skuret i tärningar
150 g socker
100 g mjöl
rivet skal av en lime
1 krm salt (om smöret är osaltat)

Blanda ihop ingredienserna och ställ smulorna kallt ett tag. Smörj formar (4 - 6) och fyll först i de förberedda bären och strö sedan över smulorna. Grädda 15 minuter i 225 grader.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar