fredag 3 januari 2014

En massa riner med saffran



Det här receptet hittade jag på Malins Diner och eftersom julen ännu inte är slut, så är det väl okej med saffransmazariner. En del har redan hamnat i frysen. Det blev 24 stycken av degen, men fyllningen räckte till ytterligare 4 stycken, som blev gräddade i muffinsformar i stället.

Kvällen innan penslade jag mina formar med olja och staplade dem över natt.

125 g smör
1 dl florsocker
3 dl mjöl
1 äggula

Degen mixas i matberedare tills den blir som en boll. Sedan får den vila 20 minuter i kylskåp. Kläm ut den i de oljade formarna. Jag tycker att konsistensen blev väldigt bra med florsocker istället för strösocker. Om fyllningen inte är färdig kan man med fördel ställa in formarna i kylskåp ett tag till.

50 g smält smör
1/2 g stött saffran (stöt den annars med en sockerbit)
400 g mandelmassa
100 g rumstempererat smör
2 ägg
3 äggulor
1 msk vaniljsocker
2 msk mjöl

Blanda saffran med smält smör och ställ undan. Kör mandelmassan i matberedaren (jag brydde mig inte om att riva den) på låg hastighet. Tillsätt det rumstempererade smöret, litet i taget, och därefter det smälta smöret. Blanda i ägg och äggulor, ett/en i taget och kör hela tiden på låg hastighet. Vänd ner vaniljsocker och mjöl och kör litet till. Fyll formarna, strö över flagad mandel och grädda drygt 15 minuter i 175 grader tills mazarinerna blir guldgula.

Låt dem svalna i formarna. Stjälp upp dem. Det är lättast om man pillar litet med en gaffel i vecken.
Pudra över florsocker vid serveringen.



1 kommentar:

  1. Kan få riktiga ha-begär efter dessa små godingar. Så goda!

    Tack för länkningen!

    Kram

    SvaraRadera