fredag 31 januari 2014

Risotto i ugn


En bekant till mig har tidigare sagt att hon inte gör risotto på det riktiga röra-röra-röra-om-sättet, utan häller i all buljong och låter det puttra, men alla kokböcker betonar annars vikten av att röra risotton på det traditionella sättet. Nu hittade jag händelsevis ett recept i en tidskrift, vars recept jag tror man kan lita på, där risotton får koka färdigt i ugnen och det ville jag testa, fast det är ju klart att på kockprovet tror jag nog inte man får gå ifrån det ytterst vedertagna tillvägagångssättet.


Det här är en risotto med nordisk känsla. Jag gjorde i o f s bara halva receptet och hade kanske inte fullt så mycket purjolök som man skulle ha i. Dessutom hade jag bara den vita delen av purjon, vilket syns på bilden. Här kommer hela receptet för 4 portioner:

2 purjolökar
1 lök
1 vitlöksklyfta
1 äpplen
2 msk smör
150 g bacontärningar (jag skar till baconstrimlorna)
300 g risottoris (receptet föreslår risgryn som alternativ - varning, det brukar inga andra recept göra)
ev. salt och peppar
100 ml vitt vin
1 l buljong (grönsaks- eller höns-)
basilika
100 g riven parmesan

Hacka lök och vitlök och fräs i smöret med bacontärningarna, tillsätt riset och låt det bli glasigt. Tillsätt vinet och låt det koka in. Blanda i hackat äpple, finskuren purjo och buljongen. Låt koka upp och ställ in i 200° för 30 minuter. Rör om och tillsätt hackad basilika och riven parmesan. 

Jag tycker att det fungerade väldigt bra, men riset var kanske något överkokt. Det är lätt att missa al-dente-tidpunkten när man inte står där och rör hela tiden. Å andra sidan får man tid över till något annat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar