måndag 20 januari 2014

Friterad potatis


Från en blogg, som testat Jon Widegrens Flippin´ Burgers recept har jag nedanstående. Mer eller mindre. Nu har jag ju varken läst boken själv eller besökt hans restaurang, som ska vara väldigt inne, men man får väl utgå från att det stämmer. Det här blir nästintill chips. Jag tror att jag nästa gång ska fritera potatisen i klyftor. Annars är det här ett rätt smidigt recept, för efter första kokningen behöver man inte vara rädd att potatisen ska bli missfärgad. Bra att förbereda med andra ord!


Ovan ligger de friterade potatisskivorna. Närmast de fasta potatisarna (de blev inte så bra) och längst bort de mindre fasta.

Borsta först potatisen i vatten och skär den i tunna skivor (eller kanske i klyftor) och lägg dem en timme i vatten för att få bort stärkelse. Koka upp nytt saltat vatten med en skvätt ättika i. Lägg potatisen i vattnet, låt vattnet koka upp och om det är tunna skivor räcker det med 2 minuters kokning. Ta upp potatisen med hålslev (så kan man koka nästa omgång i samma vatten) och bred ut den på gamla handdukar att torka. Sätt på fritösen på lägsta värme och fritera potatisarna 6 minuter (kanske mer om man har klyftor - å andra sidan kan man ju koka dem längre från början). Bred ut dem på tidningspapper. Nu kan man t o m frysa in dem enligt vad jag har förstått. Det sista momentet går snabbt. Sätt fritösen på max (190 grader) och fritera potatisen 2-4 minuter. För tunna skivor räcker knappt 2 minuter.


Till detta åt vi stekt wienerkorv med den sista slatten curry-tomatsås ur frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar