lördag 25 januari 2014

Kirtårta



Den här tårtan har jag planerat att göra så länge att jag t o m har gjort egen svartavinbärslikör i förväg. Och så blev det dags. Tyvärr var dock tårtbottensreceptet inte särskilt bra. Efter att jag hade vägt upp 80  g äggvita, 50 g äggula och 40 g helt ägg, för att inte tala om alla andra ingredienser, och gräddat kakan, var det klart att satsen var alldeles för liten för att kakan skulle kunna delas i två, för att inte tala om tre bottnar, som receptmakarna föreslagit. Så den åkte in i frysen. Nu kom jag inte på något beprövat chokladtårtbottensrecept, så det blev istället det här kakreceptet med ny fyllning. Det är dock en något tung kaka. Å andra sidan har jag minskat ner fyllningen till hälften. 


Det innebar alltså att jag fick plocka fram smöret ur kylskåpet, vilket naturligtvis inte var mjukt. Men på bilden ovan ser man resultatet av ett husmorsknep som jag hittade i en tidning: Riv smöret på rivjärn, så blir det mjukt!

Och nu till receptet:

Koka upp 50 g socker och 50 ml vatten. Låt svalna. Blanda i 75 ml svartavinbärslikör.

Koka svartavinbärskräm. Låt svalna.

Dela kakan i två bottnar och ställ en ring om den nedersta bottnen på ett serveringsfat. Droppa över hälften av kirlösningen och bred över svartavinbärskräm. 

Lägg 6 blad gelatin i blöt. Värm upp 25 ml fruktsnaps (äpple / päron t ex) och 62 g socker med det urkramade gelatinet till ca 40 grader, så gelatinet smälter. Vispa 5 dl grädde och blanda denna försiktigt skedvis i gelatinblandningen. Bred knappt hälften på vinbärskrämen. Lägg på nästa tårtbotten och fukta även denna med kirlösningen. Bred över resten av grädden och garnera med t ex chokladflisor.

Njut!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar