måndag 13 januari 2014

Isterband med råstuvad potatis på skånskt sätt



Det är inte varje dag det blir isterband, minsann, men vi beställde ett kilo före jul, som jag har frusit ner, varje korv för sig. Idag var det dags för en portion. Till detta blev det råstuvad potatis. I Vår kokbok stod det att om man fräser potatisen med litet hackad lök innan mjölken hälls på, så blir det skånsk potatis. Sedan häller man så mycket mjölk på att det nästan täcker och kokar i alla fall 10 minuter. Jag hade köpt fast potatis för att undvika mosbildning. På slutet blandade jag litet maizena i grädde och gjorde en toppredning. Skillnaden på maizena och potatismjöl är att den förra kan kokas utan att den blir som klister. Vetemjöl hade i o f s varit ett alternativ, men det ska ju helst koka ganska länge. 3 - 5- minutersregeln är bara ett minimum. Enligt proffsen behövs i alla fall 20 minuters koktid, dels för att mjölet ska bli mera lättsmält och dels för att få bort mjölsmaken. Inte för att jag alltid håller mig till denna, för mig nya, regel, men så blev det den här gången.

Isterbanden stekte jag i ugn.

Smaksättning: svartpeppar och kryddgrönt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar