måndag 20 januari 2014

Lax à la president Mitterrand


Före jul köpte jag en fransk DVD som handlar om en president och hans kokerska. Den baserar på en sann berättelse om den tidigare franske presidenten Mitterrand, som blev så frustrerad över alla stjärnkockar som krånglade till maten även i vardagslag. Han sa till sina rådgivare att leta efter en kokerska från landet, som lagade sådan mat som hans mormor hade gjort. Fin film f ö. Bl a lagade då den här kokerskan en laxkålpudding till presidenten och den hittade jag till slut på internet. Receptet fungerade väl inte till hundra procent (vad man skulle göra med fläsktärningarna efter förvällningen stod inte), men jag tycker väl att min variant blev helt okej.


Först och främst hoppade jag över den hemmagjorda fiskbuljongen och tog till fiskbuljongtärningar och så köpte jag laxfilé i portionsbitar. Sedan gjorde jag bara en halv sats för 4 portioner, men man kan nog få en tjusigare och rundare form om man gör en större sats.

500 g lax
de förvällda fina och stora bladen av savoykål (om man är så petig kan det nog behövas två kålhuvuden, eftersom de yttersta och innersta bladen inte kan användas - koka soppa på de innersta)

Lägg ut bladen i en stor duk (tygblöja!) i en sil och varva lax och kålblad. Innerst och ytterst ska det vara kål. Salta mellan varven. Jag hade bara de fina bladen av ett kålhuvud, och det hade kunnat vara flera, särskilt för optiken när kålpuddingen skärs upp. Knyt ihop duken och koka kålpuddingen i fiskbuljong minst 15 minuter med knuten uppåt och 5 minuter till med knuten nedåt. 

Innan dess ska i o f s morötterna förberedas. Fräs dem med hackad lök och smör och eventuellt bacontärningar i en kastrull på låg värme. Salta, häll på litet vatten och låt dem puttra 30 minuter. Jag skar till morötterna så de blev litet rundare. Den tjockaste moroten var dessutom halverad på längden.


Efter kokningen ska man enligt receptet ställa in kålpuddingen ovanpå morötterna på mycket låg värme (chansade på 125 grader) ca 30 minuter och peppra mot slutet. Okej, det gjorde jag och det är väl också rätt så praktiskt att hålla kålpuddingen varm tills allt är färdigt, men jag vet inte vad det egentligen ger. Tror att det kan vara viktigare att koka kålpuddingen en aning längre i buljongen.


Sedan skär man upp kålpuddingen i klyftor och serverar på lämpligt sätt. Förutom morötter, så tyckte jag att klyftpotatis och svamp med bacontärningar och lök kunde passa till.

Mycket bra recept! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar