onsdag 2 april 2014

Almdudler-aprikos-muffins


Funderingarna inför min österrikiska buffé fortsätter. I söndags på kyrkans loppis, där min tårta gick åt först :), fanns det även en lemonadkaka, som blev över, men som gav mig en idé. Vad är typiskt österrikiskt (i bayrares ögon)? Jo, t ex Almdudler-läsk, som de allihop drack på alpsemestern när de var små, och så aprikoser (Marillen) i alla möjliga former. Det borde man ju kunna kombinera...


På internet hittade jag receptet på Fanta-muffins (till barnkalas!), som jag ändrade litet. Det blev 36 stycken.

300 g siktat mjöl
300 g socker
4 ägg
1 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver (siktat)
250 ml matolja
250 ml Almdudler istället för Fanta
torkade aprikoser blötlagda i Almdudler
aprikosmarmelad, Almdudler och florsocker till glasyren.

Vispa ägg pösigt med socker och vaniljsocker, tillsätt olja och Almdudler och fortsätt vispa. Sikta i mjöl och bakpulver och blanda väl. Om det är klumpar kvar kan man hälla smeten genom en sil och trycka ut dem.

Klicka smet i muffinsformar, lägg dit en blötlagd, avdroppad aprikos och täck med smet. Grädda i 180° varmluft (eller 200° över / undervärme) 15 - 20 minuter.

Blanda ihop litet aprikosmarmelad, florsocker och Almdudler och värm upp. Bred över muffinsen. Riktigt bra muffins med österrikisk känsla, även om det är total fejk. Jag skulle ju ha kunnat göra förra årets "franska" muffins (utan lavendel) och kallat dem Sachermuffins, men den här varianten är också bra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar