onsdag 30 april 2014

Kycklingconsommé med kycklingklimp


Recepttestning inför det riktiga provet. Den innehåller en soppa med kalvbräss, som på något sätt ska integreras i soppan i en sexrätters meny. Först ville jag kolla hur det fungerade med att göra kycklingconsommé och det gick bra. Visste inte ens att det fanns en sådan soppa innan. Jag köpte (med avsikt) Lidls grumliga kycklingfond, för man vet ju aldrig hur fonden ser ut på provet. Först silade jag bort fettet från fonden. 250 g kycklinglår är ungefär ett lår och efter att skinn och ben är borta väger köttet ca 100 g. Det mixade jag med 100 g soppgrönsaker och 1 lätt uppvispad äggvita med vatten i maskinen på intervall och kokade upp långsamt medan jag rörde. Kryddning: 2 pepparkorn och 1 bit lagerblad. Sedan fick soppan stå och dra utan att jag rörde. Den silades genom duk, smakades av, fick ett uppkok, silades igen och serverades med klimparna.


För klimparna:

125 g vatten kokas upp med 35 g smör, salt (i varje fall mer än 1 krm) och muskot. Rör i 70 g mjöl, rör smeten jämn tills den löser sig från bottnen. Ta den från värmen och rör i 2 ägg. Rör den jämn. Blanda i hackat kycklingkött och mejram. Fast egentligen skulle det vara kalvbräss i, men för testet fick det duga med kyckling. Gör klimpar med två skedar och lägg dem på oljad aluminiumfolie. Låt dem sjuda 8 - 10 minuter i saltat vatten. De är inte så extremt häftiga, men det kanske är annorlunda med bräss.


Det blev några över, som jag testade om de gick att steka upp, och det fungerade. Här har de blandats med spenat-purjo-tomat, som kompletterats med grädde. Dessutom är det uppstekta vegetariska schnitzlar med i spelet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar