tisdag 22 april 2014

Krans på bakpulver, olja och kvarg


Olje-kvarg-deg är ett begrepp och det tyska svaret på bakpulverbullar. Jag har aldrig bakat en sån deg förut, för bakpulverbröd ska ju helst ätas upp på direkten, men nu hade jag en påbörjad förpackning kvarg, som stod och tog plats i kylskåpet. Den här kransen går väldigt snabbt att baka och är dessutom god! Jag rörde ihop allt utom mjöl-bakpulver-blandningen kvällen innan och så gjorde jag färdig allting tidigt på morgonen, så det blev en krans till frukost.


200 g kvarg / kesella (kalorisnål)
4 msk solrosolja
8 msk mjölk
90 g socker
1 msk vaniljsocker
ev. litet rivet citronskal
1 krm salt
400 g mjöl (nåja, det var litet väl mycket)
4 msk bakpulver
1 äggula

Rör ihop kvarg, olja och 4 msk mjölk. Rör ner socker, vaniljsocker, citronskal och salt och rör tills smeten blir jämn. Rör i hälften av mjölet. Blanda resten av mjölet och bakpulvret och sikta ner. Arbeta degen med degkrokarna tills det blir en fast deg. Den blir väldigt fast med allt det mjölet, så jag fick hälla i litet extra mjölk och olja. Forma degen till 3 korvar och fläta ihop dem. Lägg flätan till en krans och fläta ihop ändarna. Blanda äggulan med resten av mjölken (mjölken kan man minska ner litet) och pensla kransen innan den gräddas 30 minuter på en plåt med bakplåtspapper i ca 200°. Kolla med en provsticka att den är färdig. Låt den svalna, strö ev. över florsocker och njut. Kan frysas ner.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar