tisdag 8 april 2014

Köksregler

Den här visan sjöngs tydligen i svenska skolkök förr.

Var ren om dina händer. Håll allt omkring dig rent.
Se till att du använder allt till vad det är ment.
Var flitig, sparsam, punktlig, ordentlig, rask i allt.
Varmt vatten låt ej fattas, ej heller vatten kallt.
Förrän du koka börjar, hav klart allt tillbehör.
Salt, socker, mjöl m.m. med sked du taga bör,
och ej med egna nypan, som mycket annat rör.
Du alltid ock med grytlapp vart kokkärl fatta må.
Låt aldrig något kokkärl tomt kvar på spisen stå.
Och spiller du på spisen, så skynda dig strö salt,
Men spiller du på golvet, upptorka genast allt.
Lägg upp vad du har lagat så fint du kan och nätt.
Och på sin plats tillbaka var sak begagnad sätt!

Den kan sjungas på melodin Jag minns den ljuva tiden:

Eller som Kom sköna maj och blicka, vilken tydligen är diktad på en melodi av Mozart, Komm, lieber Mai, vilket vid närmare undersökning visar sig vara den melodi, som Kom hör min vackra visa är diktad på.


I en tidskrift, Servus (där man även kan beställa jättegulliga köksprylar),  hittade jag något liknande från en tyrolsk kokbok, men tyvärr var inte hela dikten med:

Willst du mit Ehren Köchin sein
Und guten Dienstes dich erfreu´n,
So höre zu und merk´s dir gut,
Was einer Köchin ziemen thut.
...
Denk an die strenge Ewigkeit.
...
Dies ehret dich und deinen Stand.
...
Stell´ jede Sach´ an ihren Ort,
dass selbst bei Nacht sie findest dort.
...
Die Arbeit aber schützet dich
vor allem Bösen sicherlich.
...


3 kommentarer:

  1. Vad roligt! Jag visste inte att denna text hade en melodi till, men på min farmors köksvägg hänger en gammal avskrift av dikten. =)
    Hälsningar Camy

    SvaraRadera
  2. Jag trodde köksreglerna var Nääs egna! Mamma har dem på väggen hemma och säger att de satt på väggen i köket på Nääs när hon jobbade där under slöjdseminarierna. http://theolivefarmer.blogspot.se/2011/11/koksregler-och-tradkop.html

    SvaraRadera
  3. Först såg jag vistexten i en kokbok från loppis, och sedan har jag sökt litet på nätet och det var i ett akademiskt arbete om en annan hushållsskola än Nääs (har glömt vilken), som jag hittade informationen om melodierna. Texten fanns även på Sveriges Radio, men ingen melodi. Jättefin plansch som du, Jeanette, länkar till. Det är så roligt med nostalgi!

    SvaraRadera