tisdag 22 april 2014

Nisses räkbakelse


Nisse Koch i Härnösand delade i Allers med sig av sina smarriga smörgåsbakelser och här är resultatet av första försöket. Att de blev litet geggiga beror på att jag faktiskt följde instruktionen att toppa bakelsen med så mycket "lim" att det rann över. Nästa gång ska jag nog pensla på limmet istället. Men i verkligheten såg de ändå väldigt fina ut, bättre än på fotot. Man kan nog lugnt utgå från att Allers är bättre på att fota än jag. Pinnen stoppade jag i för att stabilisera bakelserna.


Enligt receptet blir det 4 bakelser, men nog räckte fyllningen för 6. 

6 - 9 skivor grovt rostbröd
Ta ut två rundlar per brödskiva med en kakform eller lagom stort glas. För varje bakelse behöver man 3 rundlar.

Fyllning:
2 crabsticks (vilket jag bytte ut mot räkor)
5 msk majonnäs
1 dl skalade räkor
1 msk chilisås (kocklärlingens hemgjorda infernosås)
1/2 dl finhackad purjo
1/2 msk finhackad dill
salt, peppar, sherry

Garnering:
1/2 dl majonnäs och 1/4 dl filmjölk (yoghurt), vilket var litet knappt
torkad dill och persilja (fick bli fryst hackad)
1, 5 dl skalade räkor
2 tsk svart stenbitsrom (fick ta IKEAS Tångkorn)

Finhacka crabsticks. Blanda majonnäs, crabsticks, räkor, chilisås, purjo, dill. Smaksätt med salt, peppar och sherry. Bygg bakelsen med bröd, fyllning, bröd, fyllning, bröd.

Blanda ihop majonnäs och fil till ett "lim" och täck topp och kanter. Rulla bakelsen i hackad dill / persilja. Toppa med räkor och rom. 

Det här gör verkligen intryck!

P. S. Med räkor med skal går det åt nästan 1 kg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar