torsdag 21 november 2013

Äggröra på tre sätt

Fr. vänster: äggröra med mjöl, vanlig äggröra (lätt misslyckad) och Iduns äggröra


Författaren till Iduns kokbok använder väldigt mycket vätska i sitt recept. Per ägg blir den över 80 ml kokande mjölk, vatten eller buljong. Jag tog mjölk. Man vispar upp ägg, smaksätter med salt, socker och peppar och häller den kokande vätskan över och rör allt i vattenbad. Jag tycker att det blev rätt så bra, fast det var ett snålrecept. Ägg var väl dyra förr.

Så gjorde jag Vår kokboks recept på äggröra med mjöl. Då har man 1 tsk mjöl per ägg samt 75 ml mjölk. Mjölet rör man först ut med litet av mjölken, häller på resten samt ägg och saltar och pepprar och  häller i en kastrull, där litet smör har smälts på låg värme. Rör med träsked. Det här receptet var inte så bra. Även detta är förstås ett äggspararrecept, men konsistensen var inte så bra som Iduns äggröra hade.

Tredje försöket skulle ha blivit bättre om jag inte hamnat i stress med alla mina kastruller och råkat ställa  den här omgången på för het platta. Det är ju det vanliga receptet med 1/2 - 1 msk vätska per ägg samt salt och peppar. Smör smälts på låg värme och så rör man i det lätt uppvispade ägget.

Men det här med vattenbad är nog faktiskt väldigt bra, för röran fastnar till mycket lägre utsträckning och det kan inte bli för hett i kastrullen. Om man har en snygg skål över vattenbadet kan man ju faktiskt ställa fram den på bordet direkt ifall man nu gör en sort brunch för gäster.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar