onsdag 13 november 2013

Crème Ninon



Tore Wretman har erkänt att det här receptet egentligen är uppkallat efter den berömde köksmästaren Edouard Nignon, men att han föredrog att kalla det efter parisskönheten Ninon de Lenclos. När jag smakade av ärtsoppan före uppiffningen med vispad grädde och bubbelvin, tänkte jag att det kanske var ett litet tråkigt recept, men efter att de sista ingredienserna var tillsatta, var det en enorm skillnad. En väldigt trevlig förrättssoppa!

Här har jag försökt följa Tore Wretmans recept så nära som möjligt.

Koka ett paket (min gissning: 300 g) djupfrysta ärter i 1 l hönsbuljong ca 5 minuter och mixa dem sedan och passera dem (passeringen företog jag dock inte förrän precis på slutet). Red med litet arrowrot (stärkelse) och grädde. Smaksätt med sherry, salt och peppar. När gästerna redan sitter häller man över (silar) soppan i en uppvärmd soppterrine och rör i hårt vispad grädde (jag trodde att Wretman skrev 1/4 l per person och att jag minskade ner mängden till 1/2 dl per person - i själva verket stod det 1/4 dl!) och 1/2 l bubbelvin för 1,5 satser (jag tog en piccolo på 2 dl för 1 l soppa). Rör om hastigt och servera medan vinet fortfarande pyser. Det är viktigt att soppan och soppskålen är mycket varma innan den kalla grädden och bubbelvinet blandas i, för annars kyls soppan ner för mycket. 

Serveras med oststänger.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar