onsdag 13 november 2013

Bieramisu och recept på öllikör


Jag kan inte minnas att jag någonsin har gjort tiramisu, vilket är så otroligt populärt här i trakterna (Italien är poppis), men jag tänkte att kocklärlingen borde göra ett försök, eftersom det hör till. När jag nu hittade ett recept på Bieramisu, d v s med öllikör istället för mandellikör, som vi inte hade hemma, så kunde han köra igång. Tala om läckert!


Det var ju väldigt konstigt att jag inte har lagt upp mitt recept på öllikör tidigare här på bloggen, så här kommer det nu före Bieramisureceptet:

2 l starköl (Bockbier, extra starkt)
1 kg socker
2 vaniljstänger
1 1/4 l snaps

Sjud öl, socker och vaniljstänger ca 15 minuter och låt blandningen kallna. Tillsätt snapsen, rör om och filtrera genom en handduk. Fyll på flaskor och låt gärna likören lagra 3 månader innan den dricks. Det går förstås att halvera receptet.

För Bieramisun behöver man:

150 - 200 g långa italienska kex (som är halvhårda och mest smakar äggvita. På tyska heter de Löffelbiskuits och på svenska wikipedia står det savoiardi eller något liknande.)
200 ml (kallt) kaffe att hälla över kexen
2 äggulor och 1 ägg
60 g socker
5 blad gelatin
130 ml öllikör
150 g mascarpone
100 g vit blockchoklad
200 g vispad grädde
kakaopulver att pudra över

Lägg gelatinet i kallt vatten. Smält chokladen över vattenbad. Vispa ägg och socker över vattenbad tills krämen tjocknar. Tryck ut vattnet ur gelatinet och tillsätt det (gelatinet) till äggkrämen. Blanda i den smälta chokladen, mascarpone och öllikören. Låt allt kallna och helst börja stelna litet.

Lägg ut kexen i en form och häll kaffet över. Blanda grädden i krämen innan den har blivit för stel. Bred krämen över kexen och ställ formen i kylskåp några timmar. Pudra kakao över före servering. Servera gärna färska bär till. Smultronen på bilden är i o f s inte färska utan upptinade, men det var också gott.

Mycket god efterrätt, som kocklärlingen bjöd på!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar